Co musisz wiedzieć o oponach, aby zdać egzamin na prawo jazdy?
Opona samochodowa jest najbardziej krytycznym punktem kontaktu z podłożem, a jej jakość w sposób bezpośredni wpływa na bezpieczeństwo. Tematyka właściwego ich doboru i utrzymania poruszana jest na etapie testów na prawo jazdy rozwiązywanych na państwowym egzaminie na prawo jazdy.
Co więc musisz wiedzieć o oponach, aby zdać egzamin na prawo jazdy?
Testy na prawo jazdy mają nie tylko sprawdzać wiedzę z zakresu prawa drogowego. W bazie egzaminacyjnej znajdą się bowiem pytania dotyczące między innymi techniki kierowania pojazdem, podstaw jego budowy i wyposażenia czy też techniki jazdy.
Co musisz wiedzieć o oponach?
- jaka jest dopuszczalna minimalna głębokość bieżnika,
- jakie opony należy montować na poszczególnych osiach pojazdu,
- kiedy mogą być stosowane koła dojazdowe,
- w jakich okolicznościach można stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe,
- kiedy należy zmienić opony letnie na zimowe i odwrotnie.
Przykładowe pytania z testów na prawo jazdy dotyczące opon.
- W jakim celu używa się opon zimowych?
A: W celu zwiększenia drogi zatrzymania.
B: W celu zmniejszenia drogi hamowania.
C: W celu zmniejszenia czasu reakcji kierującego pojazdem.
Komentarz i wyjaśnienie odpowiedzi.
Jazda w warunkach zimowych wymaga większych umiejętności, ale nawet najlepszej klasy kierowca nie poradzi sobie w trudnych warunkach, jadąc na fatalnych letnich oponach. Opony zimowe zapewniają zimą najlepszą maksymalną przyczepność do podłoża, a przez to skracają drogę hamowania. Zimą opona musi zapewnić przyczepność nie tylko na śniegu, ale również na śliskim, zmrożonym asfalcie.
Różna jest budowa takiej opony: bieżnik ponacinany jest wieloma lamelkami oraz ma duże kostki. Dodatkowo wyprodukowana jest z mieszanki gumowej o większej elastyczności.
Co ważne, opony zimowe powinny być eksploatowane już wtedy, gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza.
Jak rozpoznać dobrą oponę zimową? Na ściance bocznej opony powinien znajdować się napis M+S albo symbol płatka śniegu z trzema górskimi szczytami. Takie oznaczenie zapewnia zgodność z międzynarodowymi przepisami.
- Które czynniki powodują szybsze zużycie opon?
A: Prawidłowe działanie amortyzatorów.
B: Agresywna technika jazdy.
C: Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach.
Komentarz i wyjaśnienie odpowiedzi.
Na zużycie opon wpływa najbardziej:
a) Rodzaj mieszanki, z jakiej zostały wyprodukowane.
b) Styl jazdy. Agresywny styl jazdy wpływa negatywnie na trwałość opon. Zdejmowanie nogi z gazu i oszczędniejsze używanie hamulca przedłuży żywotność opony.
c) Geometria zawieszenia. Może mieć destrukcyjny wpływ na opony. Niewłaściwa geometria układu kierowniczego zwykle objawia się nieregularnym zużyciem opon.
d) Moc silnika. Wprawdzie zużycie opon w tym przypadku będzie zależało od tego w jaki sposób kierowca będzie ją wykorzystywał, ale w autach o większej mocy zużycie opon będzie szybsze.
- W którym z wymienionych przypadków, masz obowiązek wymienić oponę na nową w samochodzie osobowym?
A: Gdy uszkodzony jest zawór powietrza.
B: Gdy w czole opony znajduje się cienki gwóźdź.
C: Gdy na boku opony są widoczne odkształcenia.
Komentarz i wyjaśnienie odpowiedzi.
Zdecydowanie najczęstszym powodem wymiany opon jest zużycie bieżnika. Zgodnie z prawem granicą z jaką możemy użytkować opony jest 1,6 mm wysokości bieżnika. Aby określić poziom zużycia opony możemy posłużyć się tzw. znacznikiem TWI (Tread Wear Indicator) pokazującym granicę 1,6 mm, po osiągnięciu której opona powinna zostać zdemontowana i wymieniona na inną. Znacznik TWI występuje najczęściej w formie kilku „garbów” w rowku odprowadzającym wodę. Jego namierzenie ułatwiają nam wybite na bocznej ścianie trójkąty (czasem z dopiskiem TWI).
Oponę należy też wymienić wtedy, gdy widoczne są uszkodzenia boku opony – odkształcenia, przedarcia, czy spękania.
Najczęściej pojawiające się uszkodzenia boku opony wykluczające jej dalszą eksploatację to:
- przecięcie – powstaje w wyniku kontaktu z ostrą krawędzią, a nawet krawężnikiem,
- deformacje, np. wybrzuszenia. Są następstwem uderzenia lub zadrapania,
- pęknięcia – ich przyczyną jest najczęściej wiek opony,
- wewnętrzne uszkodzenia gumy – są wynikiem niewłaściwej eksploatacji opon, a dokładniej kontaktu gumy z paliwami, smarami czy olejami,
- uszkodzenia stopki – w tym przypadku winna jest osoba dokonująca demontażu opony,
- przerwanie trutówki – winę za to uszkodzenie także ponosi osoba dokonująca demontażu i montażu opony.
Musisz pamiętać, że oceny stanu opon należy dokonywać znacznie częściej niż przy okazji wymiany letnich na zimowe, albo odwrotnie. Przecież to właśnie one są jednym z najbardziej narażonych na uszkodzenia elementem samochodu.
Aktualna baza pytań egzaminacyjnych jest dostępna w testach na prawo jazdy Zdamyto.com