Przekrój opony samochodowej. Jak jest zbudowana opona?
Wydawać by się mogło, że opona samochodowa to skrajnie prosta konstrukcja. Pozory jednak mylą, a opony składają się z wielu różnorodnych elementów, wpływających w znaczący sposób na jej parametry i nasze bezpieczeństwo na drodze.
Jak jest zbudowana opona, czyli przekrój opony samochodowej
Wszystkie elementy opony nie są sklejane a łączone w procesie wulkanizacji. W samochodach osobowych najczęściej stosuje się opony radialne (osnowa ułożona promieniście).
Bieżnik. To najistotniejszy zewnętrzny element opony, odpowiedzialny za jej przyczepność. Bieżnik wykonany jest z mieszanki kauczuku naturalnego i syntetycznego oraz sadzy.
Bok opony. Powstaje z warstw osnowy i miękkich mieszanek gumy. Poprawia komfort jazdy, pomaga w przenoszeniu obciążeń.
Karkas. To element konstrukcyjny wykonany z cienkich drutów. Zapewnia odporność opony na prędkość i siły odśrodkowe.
Osnowa. To szkielet składający się z wielu warstw z tkaniny tekstylnej. Utrzymuje odpowiedni kształt opony.
Kapa. To wewnętrzne wyścielenie opony, wykonane z miękkiego kauczuku.
Drutówka jest wykonana z wytrzymałych drutów i odpowiada za utrzymanie opony na feldze.
Z kolei stopka inaczej kołnierz, ze stali i gumowej tkaniny, stabilizuje oponę z felgą.