Przekrój opony samochodowej. Jak jest zbudowana opona?

lis 22, 2018 by

Przekrój opony samochodowej. Jak jest zbudowana opona?

Wydawać by się mogło, że opona samochodowa to skrajnie prosta konstrukcja. Pozory jednak mylą, a opony składają się z wielu różnorodnych elementów, wpływających w znaczący sposób na jej parametry i nasze bezpieczeństwo na drodze.

Jak jest zbudowana opona, czyli przekrój opony samochodowej

Wszystkie elementy opony nie są sklejane a łączone w procesie wulkanizacji. W samochodach osobowych najczęściej stosuje się opony radialne (osnowa ułożona promieniście).

Bieżnik. To najistotniejszy zewnętrzny element opony, odpowiedzialny za jej przyczepność. Bieżnik wykonany jest z mieszanki kauczuku naturalnego i syntetycznego oraz sadzy.
Bok opony. Powstaje z warstw osnowy i miękkich mieszanek gumy. Poprawia komfort jazdy, pomaga w przenoszeniu obciążeń.
Karkas. To element konstrukcyjny wykonany z cienkich drutów. Zapewnia odporność opony na prędkość i siły odśrodkowe.
Osnowa. To szkielet składający się z wielu warstw z tkaniny tekstylnej. Utrzymuje odpowiedni kształt opony.
Kapa. To wewnętrzne wyścielenie opony, wykonane z miękkiego kauczuku.
Drutówka jest wykonana z wytrzymałych drutów i odpowiada za utrzymanie opony na feldze.
Z kolei stopka inaczej kołnierz, ze stali i gumowej tkaniny, stabilizuje oponę z felgą.